Jak sprawdzić czy lot jest opóźniony?

akash_shaw's picture
Jak sprawdzić czy lot jest opóźniony?

Za opóźniony lot w ramach rozporządzenia Unii Europejskiej 261/2004 możemy otrzymać nawet do 600€ odszkodowania.

Jeden na 40 lotów Polaków jest opóźniony lub odwołany.

Prawo do odszkodowania ma każdy pasażer na świecie, jednak tylko w przypadku lotów:
- z dowolnego portu lotniczego znajdującego się w państwie członkowskim UE z dowolną linią lotniczą

- z linią lotniczą zarejestrowaną w Unii Europejskiej, a miejscem docelowym jest lotnisko w państwie członkowskim UE, w Norwegii lub Islandii

możemy się o nie ubiegać.

Tylko 1% pasażerów linii lotniczych jest świadomych, że mają prawo do reklamacji lotu.

W związku z rozporządzeniem Unii Europejskiej 261/2004 mamy prawo do otrzymania odszkodowania za:

  • opóźnienie ponad 3 godziny w momencie przylotu
  • odwołanie bez uprzedniego powiadomienia
  • odmowę wejścia na pokład z powodu większej ilości sprzedanych biletów niż miejsc

W tych okolicznościach możemy dostać nawet do 600€.

SPOSOBY NA SPRAWDZENIE OPÓŹNIENIA

Obecnie dostępnych jest w Internecie wiele stron, gdzie możemy sprawdzić status lotu.

SSN

Przydatną stroną jeśli chodzi o sprawdzenie, czy nasz lot jest opóźniony jest flightradar24.pl, który śledzi na bieżąco ruch lotniczy w Europie. W każdej chwili siedząc na lotnisku, możemy sprawdzić gdzie jest nasz samolot, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę numer lotu. Nawet już po odbytej podróży znajdziemy informacje o locie, znajduje się tam bowiem historia każdego lotu danego samolotu do 7 dni wstecz. Są tam zawarte informacje takie jak planowany czas wylotu i przylotu, a także faktyczny czas. Serwis jest darmowy i dostępny dla każdego. Nie jest wymagana rejestracja, a także można z niego korzystać bez ograniczeń.

SS2

Kolejną stroną, która pozwala sprawdzić status samolotu jest flightstats.com. Dostępna jest tam wyszukiwarka, w której wpisujemy numer lotu, następnie pokazuje się planowany czas wylotu i przylotu, a także rzeczywisty czas wylotu i szacowany czas przylotu. Jeżeli dolecimy do miejsca docelowego ponad 3 godziny po czasie należy nam się odszkodowanie za opóźnienie.
Flight Stats to nowoczesna firma posiadająca dane o lotnictwie komercyjnym. Są wiodącym dostawcą globalnych danych dotyczących lotów w czasie rzeczywistym dla firm i osób prywatnych.

SS3

Podobną stroną jest flightaware.com. Działa ona tak samo jak poprzednia. Wpisujemy numer lotu i mamy dostęp do aktualnych informacji. Możemy także znaleźć nasz lot wpisując miejsce wylotu i przylotu. FlightAware jest największą na świecie firmą specjalizującą się w śledzeniu lotów. FlightAware wykorzystuje dane z systemów kontroli ruchu lotniczego w ponad 55 krajach,

SS4

Status lotu możemy sprawdzić bezpośrednio na stronie linii lotniczej.

SS5
SS6
SS7

Przypomnimy, w których sytuacjach należy się nam odszkodowanie i jakie czynności należy podjąć

OPÓŹNIENIE

Jeśli opóźnienie lotu wyniesie ponad 2 godziny linia lotnicza ma wobec nas obowiązki:

  • Zapewnienie posiłków i przekąsek ( odpowiednie do czasu oczekiwania)
  • Zapewnienie komunikacji (co najmniej 2 połączenia telefoniczne, faks lub e-mail)
  • Transport ( gdy wylot nastąpi co najmniej jeden dzień po planowanym odlocie, linie lotnicze powinny zapewnić transport między lotniskiem a hotelem)
  • Zakwaterowanie w hotelu (gdy wylot nastąpi co najmniej jeden dzień po planowanym)

Możemy kupić jedzenie na własny rachunek i zatrzymać paragon.Linie lotnicze płacą tylko za "rozsądne" wydatki - nie dostaniesz pieniędzy za alkohol, drogie posiłki lub luksusowe hotele. Warto zobaczyć czy na stronie przewoźnika nie ma wykazu za co zostaną zwrócone nam pieniądze.

Wcześniej przewoźnicy nie są zobowiązani do żadnych działań wobec nas.
Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje nam, kiedy opóźnienie wyniesie ponad 3 godziny.
W tej sytuacji warto:

  • przejść przez odprawę na czas (tj. 2 godziny przed planowanym lotem)
  • zostać przy bramce i słuchać ogłoszeń
  • spróbować zebrać kilka dowodów opóźnienia np. poprzez zrobienie zdjęcia tablicy odlotów / przylotów
  • poprosić o przyczynę opóźnienia

Jeśli nasz lot opóźnia się o 5 godzin lub więcej.

Nie musisz lecieć tym samolotem. Nie ma znaczenia, kto jest odpowiedzialny za opóźnienie.
Jeśli nie podejmiesz lotu przewoźnik jest prawnie zobowiązany do

  • pełnego zwrotu kosztów za lot
  • pełnego zwrotu kosztów za inne loty, których nie wykorzystasz w tej samej rezerwacji, np. lot pośredni lub powrotny
  • jeśli jesteśmy w trakcie podróży, musi zapewnić powrót na lotnisko, z którego pierwotnie przylecieliśmy.,

ODWOŁANY LOT

Za odwołany lot również możemy dostać pieniądze - mamy prawo do zwrotu całkowitego kosztu biletu.

Odszkodowanie za odwołany lot przysługuje nam, jeśli nie otrzymaliśmy informacji o anulowaniu co najmniej na 14 dni przed planowanym wylotem. Za loty odwołane w ostatniej chwili, zgodnie z regulacjami, powinniśmy również dostać odszkodowanie. Jednak w większości przypadków linia lotnicza zapewnia lot zastępczy, co ją zwalnia z odpowiedzialności. W przypadku, gdy nasz lot zastępczy dotrze do celu z opóźnieniem ponad 3 godziny w porównaniu z pierwotnym lotem, możemy składać wniosek o odszkodowanie.

Kiedy dowiemy się, że nasz lot jest odwołany warto:

    zebrać dowody odwołania lotu (np. informacyjne e-maile, smsy, listy)
    • postarać się o odprawę, jeśli dowiedzieliśmy się o odwołaniu będąc na lotnisku (aby linia lotnicza nie mogła stwierdzić, że Państwa tam nie było)
    • zrobić zdjęcie z informacją o statusie lotu za pomocą swojego telefonu
    • jeśli to możliwe wymienić się kontaktem z innymi pasażerami, którzy mogą być świadkami faktu, że tam byliśmy.

    OVERBOOKING

    Terminem “overbooking” określa się sprzedaż większej ilości biletów niż miejsc w samolocie. Nie jest tajemnicą, że linii lotniczej bardzo się to opłaca, bywa tak, że parę osób zrezygnuje z lotu, krótko przed startem. Linia nic wtedy nie traci.

    Kiedy linia lotnicza odmówi nam wpuszczenia na pokład samolotu, również możemy dostać odszkodowanie. Należy się nam ono, kiedy do miejsca docelowego dotrzemy z co najmniej 2 godzinnym opóźnieniem, niż mieliśmy pierwotnie.

    Najprawdopodobniej odszkodowanie nie zostanie nam przyznane, gdy powodem problemów z lotem były tzw. nadzwyczajne okoliczności: burza, huragan, problemy techniczne (jeśli przewoźnik nie mógł przewidzieć, ani uniknąć problemu technicznego).

    WYSOKOŚĆ REKOMPENSATY

    Warto zdecydować się na złożenie wniosku o odszkodowanie, ponieważ mamy szansę na uzyskanie sporej kwoty, która nam się należy, ze względu na prawo UE.
    Wysokość rekompensaty wzrasta wraz z dystansem jaki musi pokonać samolot:
    - 250€ do 1500 km
    -400€ od 1500 km do 3500 km
    -600€ ponad 350 km

    LOT W PRZESIADKĄ

    W przypadku lotów z przesiadką, gdzie cała podróż została zarezerwowana na jednym bilecie, czas opóźnienia oznacza czas przybycia do miejsca docelowego. Dopóki loty są pod tym samym numerem rezerwacji, są oceniane jako jeden lot.
    W dniu 7 maja 2013 r. Federalny Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że pasażerowie z opóźnionym lotem początkowym (lot, który zabiera Państwa do miejsca przesiadki, a nie do miejsca docelowego) wchodzi w zakres art. 3 rozporządzenia WE nr 261/2004. Wtedy należy się nam odszkodowanie za opóźnienie lotu, jeżeli spowoduje to utratę połączenia i skutkuje dotarciem do miejsca docelowego z opóźnieniem wynoszącym co najmniej trzy godziny.

    JAK DOCHODZIĆ SWOICH PRAW?

    Możemy skontaktować się z linią lotniczą sami - musi to być linia lotnicza obsługująca lot, nawet jeśli zarezerwowaliśmy ją przez inną linię lotniczą. Dział obsługi klienta przewoźnika zazwyczaj jest dla nas pomocna. Powinniśmy być przygotowani na podanie wszystkich szczegółów lotu i numerów rezerwacji.

    Napisanie wniosku samemu nie jest trudne - musimy przedstawić, co poszło nie tak i czego oczekujemy od przewoźnika. Przydatna jest strona Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Znajdziemy tam informacje o tym, jak napisać dobre roszczenie. Szablon takiego pisma jest dostępny tutaj. Do wniosku trzeba dołączyć kopie swoich biletów wszelkie dowody opóźnienia ( np. zdjęcia).

    Złożenie wniosku może zająć 3 minuty i nie musimy się niczym martwić. Wystarczy że wpiszemy numer lotu i datę na stronie claimflights.pl .

    PODSUMOWUJĄC

    Rozporządzenie WE 261/2004 uprawnia pasażerów do wnioskowania o odszkodowanie do 600€ za opóźnienie lub odwołanie lotu, a także odmowę przyjęcia na pokład. Odszkodowanie za opóźnienie lotu od 250 do 600€ zależy od wysokości opóźnienia po dotarciu do miejsca docelowego i dystansu jaki pokonaliśmy. Ustawa UE 261 dotyczy wszystkich pasażerów linii lotniczych, których lot odbył się z lotniska UE bez względu na linię lotniczą oraz pasażerów, których przylot był na lotnisko w UE, a lot był realizowany przez linię lotniczą zarejestrowaną w UE bez względu na miejsce wylotu (UE lub poza UE).

    Status naszego samolotu możemy sprawdzać na stronach linii lotniczych, a także na stronach: flightradar24.pl, flightstats.com, flightaware.com. Nie można jednak sprawdzić tam co było przyczyną problemów. Wielkość odszkodowania możemy policzyć za pomocą bezpłatnego kalkulatora.

    Warto walczyć o swoje prawa!

    Więcej informacji znajdziecie na naszej stronie claimflights.pl

Jak nasi klienci nas ocenili

Hervorragend

Rating star

Już rozwiązaliśmy wiele przypadków związanych z opóźnieniami lotów, a nasi klienci są z nas zadowoleni. Zobacz, jak ocenili nas nasi klienci: 9.3 od 10 gwiazdek na podstawie auf 294 recenzji.

TRUSTPILOT