Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

akash_shaw's picture
alt

Za nami okres wakacji, gdzie ruch lotniczy jest szczególnie wzmożony. W mediach regularnie pojawiały historie pasażerów na lotniskach oczekujących na swój lot.

Statystyki pokazują, że 1 na 40 podróży Polaków przebiega z problemami. Co dziwne, aż 95% polskich pasażerów linii lotniczych nie zna kwoty odszkodowania, o którą można się ubiegać.

W związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku mamy prawo do rekompensaty nawet do 600€.

Jakich lotów dotyczy rozporządzenie?

  • z dowolnego portu lotniczego znajdującego się w państwie członkowskim UE z dowolną linią lotniczą
  • z linią lotniczą zarejestrowaną w Unii Europejskiej, a miejscem docelowym jest lotnisko w państwie członkowskim UE, w Norwegii lub Islandii, możemy się o nie ubiegać.

Prawo do odszkodowania ma każdy pasażer, niezależnie od obywatelstwa!

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

Wniosek o odszkodowanie możemy wysłać sami do linii lotniczej. Wzór takiego wniosku możemy znaleźć na stronie Claim Flights: wzór wniosku.

Czynności jakie musimy podjąć krok po kroku:

  • obliczyć kwotę odszkodowania przy użyciu bezpłatnego kalkulatora odszkodowań za opóźnienia lotów
  • znaleźć adres linii lotniczych
  • wysłać pismo do przewoźnika. Warto zatrzymać potwierdzenie nadania listu
  • po wysyłce powinniśmy poczekać 3 tygodnie przed podjęciem jakichkolwiek czynności prawnych z tego względu, że wypłata odszkodowanie może być w trakcie realizacji.
  • jeśli linia lotnicza oferuje kupon lub odmówi rekompensaty z tytułu opóźnienia lotu, a także jeśli linia lotnicza nie odpowie lub nie zapłaci w ciągu 3 tygodni, należy zasięgnąć porady prawnej.

Adresy przewoźników są dostępne na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Reklamację lotu możemy wysłać online na stronach linii lotniczych np. LOT, WIZZAIR, RYANAIR.

Jeżeli wyczerpiemy procedurę reklamacyjną u przewoźnika lub nie zareaguje on w ogóle na nasz wniosek, możemy zwrócić się do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego i złożyć skargę. Formularz skargi znajduje się tutaj.

Do skargi powinniśmy załączyć:

  • Kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika.
  • Kopię odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację.
  • Kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.

Podanie (skarga) wniesiona do Prezesa ULC powinna być wniesiona na piśmie oraz własnoręcznie podpisana przez wszystkich wnoszących, albo ich pełnomocnika.Podanie (skarga) wniesiona do Prezesa ULC drogą elektroniczną powinna być podpisana za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Jeśli otrzymamy pomyślną odpowiedź, powinniśmy przesłać pismo z ULC przewoźnikowi i czekać na rekompensatę finansową.

Gdy siedziba linii lotniczej jest w innym kraju niż Polska, możemy udać się do sądu cywilnego tam, gdzie znajduje się zarząd tego przewoźnika, a także poprosić o wsparcie. Europejskie Centrum Konsumenckie.

SNS2.png

Jak uzyskać odszkodowanie z pomocą Claim Flights?

Jest to bardzo proste i nie wymaga od nas żadnego wysiłku, dodatkowo nie musimy się niczym martwić. Złożenie wniosku na stronie claimflight.pl zajmuje tylko chwile, wystarczy, że mamy numer lotu i jego datę. Instrukcja jak to zrobić znajduje się na Youtubie na kanale Claim Flights.

Warto załączyć potwierdzenie rezerwacji, dowody opóźnienia itp. W jednym wniosku możemy także domagać się odszkodowania dla naszej rodziny, która leciała z nami tym samym samolotem. Resztą zajmą się już eksperci, a my jedynie musimy sprawdzać skrzynkę pocztową.

Przykładowe obliczenie odszkodowania

Przeanalizujmy wysokość rekompensaty za opóźnienie lotu dla 5-osobowej rodziny lecącej z Frankfurtu do Nowego Jorku, kwota odszkodowania w tym przypadku to 5 x 600 € = 3000€.

Claim Flights pobierze jedynie 25% od kwoty 3000 € co daje 750€. Pozostała kwota 2250 € idzie do klienta.

W przypadku, gdy sprawa o odszkodowanie musi trafić do sądu, Claim Flights nie pobierze dodatkowych opłat za usługi prawne, co jest korzystne w porównaniu z firmami konkurencyjnymi.

Pojęcie nadzwyczajnych okoliczności

Przewoźnik może tłumaczyć się tzw. “nadzwyczajnymi okolicznościami”, czyli powodem opóźnienia, na które nie miał wpływu. Uznaje się za nie np. nieprzewidziane zakłócenia wynikające z wojny i niestabilności politycznej, w trakcie których podróż nie jest zalecana, zamknięcie ze względów bezpieczeństwa lotniska bez wcześniejszego powiadomienia, warunki meteorologiczne np. burza, huragan, niespodziewana usterka (nie spowodowana złym serwisem lub jego brakiem).

Ile czasu mamy na złożenie wniosku?

W Polsce mamy najkrótszy czas, tylko przez rok możemy składać wniosek o odszkodowanie. Taki okres obowiązuje również w Belgii. W większości krajów Unii Europejskiej są to trzy lata.

Wysokość rekompensaty

Wysokość rekompensaty wzrasta wraz z dystansem jaki musi pokonać samolot:

  • 250€ do 1500 km
  • 400€ od 1500 km do 3500 km
  • 600€ ponad 350 km

Opóźniony lot czarterowy

W okresie wakacyjnym wzrasta ilość lotów czarterowych wynajmowanych przez biura podróży, które często sprzedają bilety na taki lot, w przypadku gdy nie zapełni wszystkich miejsc. Również same linie sprzedają takie bilety. Są one najczęściej w niskich cenach, i im bliżej daty wylotu tym cena może gwałtownie spaść Jednak co w przypadku, gdy nasz lot czarterowy będzie opóźniony. Pasażerowie czarterowych linii lotniczych mają takie same prawa jak pasażerowie linii rejsowych.

W przypadku opóźnienia ponad 3 godziny przysługuje nam rekompensata według rozporządzenia nr 261 z 2004. Nie można jednak zgłaszać się z tą sprawą do biura podróży, ponieważ jest on jedynie pośrednikiem, w momencie zakupu biletu kończy się jego rola. Tak więc należy zgłosić się z tym bezpośrednio do linii lotniczej.

Lot z przesiadką

W przypadku lotów z przesiadką, gdzie cała podróż została zarezerwowana na jednym bilecie, czas opóźnienia oznacza czas przybycia do miejsca docelowego. Dopóki loty są pod tym samym numerem rezerwacji, są oceniane jako jeden lot.

W dniu 7 maja 2013 r. Federalny Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że pasażerowie z opóźnionym lotem początkowym (lot, który zabiera Państwa do miejsca przesiadki, a nie do miejsca docelowego) wchodzi w zakres art. 3 rozporządzenia WE nr 261/2004. Wtedy należy się nam odszkodowanie za opóźnienie lotu, jeżeli spowoduje to utratę połączenia i skutkuje dotarciem do miejsca docelowego z opóźnieniem wynoszącym co najmniej trzy godziny.

Jakie mamy prawa jeśli chodzi o opóźnienia i nie tylko?

Przypomnijmy, w których sytuacjach możemy starać się o rekompensatę.

Opóźnienie ponad 2 godziny

Od tego momentu linie lotnicze mają wobec nas obowiązki, ale nie są zobowiązani do wypłaty rekompensaty.

  • Zapewnienie posiłków i przekąsek ( odpowiednie do czasu oczekiwania)
  • Zapewnienie komunikacji: (co najmniej 2 połączenia telefoniczne, faks lub e-mail)
  • Transport ( gdy wylot nastąpi co najmniej jeden dzień po planowanym odlocie, linie lotnicze powinny zapewnić transport między lotniskiem a hotelem)
  • Zakwaterowanie w hotelu (gdy wylot nastąpi co najmniej jeden dzień po planowanym)

Opóźnienie ponad 3 godziny

Gdy opóźnie wyniesie ponad 3 godziny możemy składać wniosek o odszkodowanie.

W tej sytuacji warto:

  • przejść przez odprawę na czas (tj. 2 godziny przed planowanym lotem)
  • zostać przy bramce i słuchać ogłoszeń
  • spróbować zebrać kilka dowodów opóźnienia np. poprzez zrobienie zdjęcia tablicy odlotów / przylotów
  • poprosić o przyczynę opóźnienia

Opóźnienie ponad 5 godzin

Nie musimy lecieć tym samolotem. Nie ma znaczenia, kto jest odpowiedzialny za opóźnienie.

Jeśli nie podejmiemy lotu przewoźnik jest prawnie zobowiązany do

  • pełnego zwrotu kosztów za lot
  • pełnego zwrotu kosztów za inne loty, których nie wykorzystasz w tej samej rezerwacji, np. lot pośredni lub powrotny
  • jeśli jesteśmy w trakcie podróży, musi zapewnić powrót na lotnisko, z którego pierwotnie przylecieliśmy.,

Odwołany lot

Odszkodowanie za odwołany lot przysługuje nam, jeśli nie otrzymaliśmy informacji o anulowaniu co najmniej na 14 dni przed planowanym wylotem.

Za loty odwołane w ostatniej chwili, zgodnie z regulacjami, powinniśmy również dostać odszkodowanie. Jednak w większości przypadków linia lotnicza zapewnia lot zastępczy, co ją zwalnia z odpowiedzialności.

W przypadku, gdy nasz lot zastępczy dotrze do celu z opóźnieniem ponad 3 godziny w porównaniu z pierwotnym lotem, możemy składać wniosek o odszkodowanie.

Kiedy dowiemy się, że nasz lot jest odwołany warto:

  • zebrać dowody odwołania lotu (np. informacyjne e-maile, smsy, listy)
  • postarać się o odprawę, jeśli dowiedzieliśmy się o odwołaniu będąc na lotnisku (aby linia lotnicza nie mogła stwierdzić, że Państwa tam nie było)
  • zrobić zdjęcie z informacją o statusie lotu za pomocą swojego telefonu
  • jeśli to możliwe wymienić się kontaktem z innymi pasażerami, którzy mogą być świadkami faktu, że tam byliśmy.

Dane wskazują, że połowa pasażerów otrzymała od przewoźnika posiłek i napój przy opóźnieniu lub odwołaniu lotu, a co czwarty uzyskał przysługujące odszkodowanie.

Odmowa wejścia na pokład

Czasami zdarza się tak, że nie zostaniemy wpuszczeni na pokład samolotu, ponieważ nie będzie tam dla nas miejsca mimo, że dokonaliśmy rezerwacji.

Linie lotnicze lubią wyprzedawać więcej biletów niż miejsc w samolocie, korzystają na tym w przypadku, gdy ktoś w ostatniej chwili zrezygnuje z podróży. Takie zjawisko nazywa się overbookingiem.

W przypadku, gdy zostanie zaproponowany nam lot zastępczy, a do celu dotrzemy 2 godziny później niż pierwotnie mieliśmy.

Podsumowując odszkodowanie za opóźniony lot możemy uzyskać samemu, wysyłając wniosek do linii lotniczych lub skorzystać z pomocy pośredników, którzy zajmą się wszystkim w naszym imieniu.

Jak nasi klienci nas ocenili

Hervorragend

Rating star

Już rozwiązaliśmy wiele przypadków związanych z opóźnieniami lotów, a nasi klienci są z nas zadowoleni. Zobacz, jak ocenili nas nasi klienci: 9.3 od 10 gwiazdek na podstawie auf 294 recenzji.

TRUSTPILOT